زنگ خطر ایمنی برای فضای آموزشی کشور/ مدارس در برابر حوادث مصون می ماند؟


به گزارش زاهدان بلاگ به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند روزی است حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو و رعایت نکردن نکات ایمنی و توجه نداشتن به هشدارهایی که مبنی بر فرسودگی این بنا داده شده بود، در راس اخبار کشور قرار گرفته مساله ای که توجه به آن به می توانست نه تنها از تخریب یک بنا بلکه از یک فاجعه و تخریب چندین زندگی جلوگیری کند اما غفلت از آن تبعات بسیاری در پی داشت.

مساله ناگوار حادثه اخیرهرچند تلخی های بسیاری برای جامعه همراه داشت اما می توان آن را زنگ خطری برای سایر بناهای فرسوده کشور دانست به ویژه مدارس که توجه به امنیت آن از اهمیت بسزایی برخورد است و حفظ ایمنی آن تضمینی برای سلامت و ایمنی بخش عمده ای از جامعه به شمار می رود.

حال مدارس پایتخت خوب نیست !
تهران این کلانشهر کشور علی رغم نشان دادن تجملات و زرق و برق شهر از نظر فضای آموزشی حال خوبی ندارد و جز مناطقی بوده که برای نوسازی و بازسازی مارس و فضاهای آموزشی آن نیاز به توجه مسئولان است.

داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس تهران گفت:‌ اکنون تمامی در مناطق استان تهران و شهرستانهای آن نیازمند احداث فضای آموزشی جدید هستند که رقم آن قریب به یک هزار مدرسه و فضای آموزشی می رسد.

وی ادامه داد: این گونه فضاها در تمامی منطق استان و به ویژه در مناطق با بافتی فرسوده که قدمتی بیش از 40 سال دارند، پراکنده بوده و به تدریج برای رفع مشکلات آن اقداماتی در دستورکار داریم که البته نقش خیرین در این حوزه انکارناپذیر بوده و به طور متوسط 30 درصد فضای آموزشی تهران با مشارکت این افراد انجام می شود.

مدیرکل نوسازی مدارس تهران اظهار داشت: تراکم جمعیت دانش‌آموزان در اکثر مناطق تهران در حال رشد بوده که همین مساله باعث شده تا پاسخگوی این تعداد از نیازهای مناطق نباشیم.

این مساله درحالی مطرح شده که چندی پیش، معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در مورد وضعیت ایمنی فضاهای عمومی شهر با بیان اینکه اخیرا مشاوران سامانه HSE (بررسی شاخص‌های بهداشتی،ایمنی و محیط زیست)در مورد بررسی شاخص‌های ایمنی مراکز عمومی مثل مدارس،مهد کودک،سینماها و... مطالعه و بررسی دقیقی انجام داده‌اند، گفت: اطلاعات احصا شده نشان داد که تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

چشم اندازی ده ساله برای بهبود شرایط مدارس تهران
ورناصری از اجرای ساخت و سازها متناسب با سند تحول بنیادین و نیازهای مناطق خبر دادو گفت: کار تخریب و بازسازی از برنامه پنجم توسعه شروع شده و در برنامه ششم هم ادامه یافته است و در این راستا فعالیت هایی در حال انجام است.

وی پیش بینی کرد: با احتساب فضا و تامین اعتبار تا 10 سال آینده می توان شاهد بهبود شرایط مدارس و فضاهای آموزشی باشیم و این امر به شرطی محقق شده که دستگاه های اجرایی مربوطه نیز همکاری های لازم را داشته باشند.

مدیرکل نوسازی مدارس تهران درباره تاثیر تخصیص سه میلیارد دلار به نوسازی مدارس کشور، بیان کرد:این مساله کمک بسزایی در امر ساخت و ساز و تامین فضای آموزشی مناسب برای دانش آموزان می کند.

کمک شهرداری‌ها نیمه گمشده ایمنی مدارس

ورناصری درخصوص کمک شهرداری ها به مدارس گفت: در زمینه بازسازی و نوسازی، شهرداری ها همکاری خوبی در سطح شهرستان های مختلف از جهت ارائه مجوز داشتند و پروژه های خوبی را انجام دادیم.

وی درباره پرداخت عوارض شهرداری ها براساس قانون شوراهای آموزش و پرورش عنوان کرد: این مبالغ در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته که از این طریق به سازمان نوسازی ارائه می شود و چنانچه طبق قانون تعیین این پرداخت ها انجام شود، قطعا برای بهبود وضعیت مدارس راهگشا است.

اما در کنار توجه به بنای مدارس رعایت اصول ایمنی نیز باید مورد توجه باشد، روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی جاری بود که سازمان مدیریت بحران شهر تهران خبری از همکاری شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش برای برنامه‌ریزی و اجرای طرح «مدرسه آماده» ارائه کرد.

در واقع مدرسه‌ای که مخاطرات آن به حداقل رسیده و توان مقابله با حوادث را داشته باشد، به این طرح اطلاق می شود و چنین مدرسه باید کمترین تلفات و خسارات را متحمل شده و در کوتاه‌ترین زمان، کارآیی موثر خود را بازیابد همچنین از دیگر اهداف این طرح کاهش خطر پذیری مدرسه است که با همکاری گروه مدیریت بحران و کارشناسان مرتبط سازمان آتش نشانی و اجرای آن با اولویت قائل‌شدن برای مخاطرات مهم‌تر و انجام اقدامات ضروری برای حذف یا کاهش مخاطرات شناسایی شده مورد توجه است.

وجود چنین طرح هایی به شرط اجرای آن در کنار تامین فضای ایمن آموزشی می تواند امنیت خاطری برای جامعه و راهکاری موثر در جهت جلوگیری از بروز فجایع و حوادثی ناگوار باشد.

انتهای پیام/