زاهدان بلاگ به نقل از زاهدانه، در تقویم رسمی کشور 16 آذر ماه به عنوان روز دانشجو ثبت شد تا به یاد آوریم سال ها قبل در چنین روزی سه دانشجو (دو هوادار حزب توده ایران و یک هوادار جبهه ملی ایران) هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، که این روز تا همیشه تاریخ به یادگار خواهد ماند.
علی ای حال امروز، روزی است که دانش دوستان با دستان مهربان و اندیشه های نابشان از دوستی ها سخن خواهند گفت از همین رو خبرنگار زاهدانه با دو تن از مخترعین دانشجو در شهرستان زاهدان به گفت وگو پرداخته است.
شمس الدین سارانی یکی از فناوران دانشجو در سیستان و بلوچستان است که در حال حاضر در رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل می باشد.
وی در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه می گوید: برای اولین بار در استان اقدام به ساخت پیست کارتینگ و ماشین کارت کرده بگونه ای که از سال1392 پس از اتمام پیست هنگامی که قصد خرید ماشین کارت داشت وقتی با هزینه سرسام آور قیمت ماشین ها و از طرفی کیفیت پایین آنها مواجه می شود با یک بررسی کوچک انگیزه منتاژ ماشین کارت را در خود احساس می کند.

این فناور دانشجو کارتینگ را یک رشته ورزشی معرفی می کند که وسیله آن ماشین های کارت است.
وی ادامه می دهد: در بازه زمانی یکسال و نیم توسط گروهی که در استان استعداد یابی شدند اقدام به ساخت پنج دستگاه ماشین کارت کرده بگونه ای که اکنون این ماشین ها در مکان پیست زاهدان بصورت شخصی یا اجاره ای برای عموم مردم مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی که در ساخت این ماشین از مهندسی معکوس استفاده کرده است، ادامه می دهد: با کمک یکی از دوستانم در سطح کشور الگوی بعضی از قطعات را طراحی کرده و با استفاده از مهندسی معکوس و طرح ها و نمونه های مدنظر این ماشین را ساختیم.
سارانی با بیان اینکه ساخت هر ماشین 6 میلیون تومان هزینه در بر دارد، می گوید: اکثر قطعات و ابزارها داخلی بوده اما چون موتور این ماشین ها در ایران ساخته نمی شود از نمونه خارجی استفاده شده است.
وی با بیان اینکه در این راه حامی خاصی نداشته اند، تصریح می کند: از نظر ایمنی وزن ماشین کارتینگ که نام دیگر آن "باواریا" است 82 کیلو گرم بوده و سرعت حداکثری آن نیز 75 کیلومتر در ساعت است که چپ این ماشین در این سرعت نیز غیر ممکن است.

وی از جمله مزیت های باواریا را هزینه تولید ارزان  و کیفیت مناسب تر نسبت به نمونه های خارجی و داخلی عنوان می کند و می گوید: قدرت موتور باواریا برابر با 6 اسب بخار و دارای سیستم گیربکس CVT اتوماتیک یک دنده و خنک کننده هوا نیز می باشد که برای طراحی و تامین قطعات دوستانی در خارج از استان کمک های بسیاری کرده اند که لازم است از آنها تشکر کنم.
این فناور دانشجو در ادامه مهمترین هدف ساخت این ماشین را وارد کردن یک هنر، فن و سیستم به پهناورترین استان کشور بیان می کند و می گوید: در سیستان وبلوچستان هیچ صنعتی وجود ندارد، بگونه ای که برای تامین قطعات به استان های تهران و اصفهان مراجعه کردیم.