امروزه استفاده از اینترنت و به اصطلاح عامیانه چرخیدن در فضای مجازی همچون واتساپ، تلگرام، اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، فرند فیدز و غیره بدون هیچ محدودیتی باعث شده تا برخی از افراد که اطلاع و آگاهی دقیقی از این دهکده جهانی ندارند در دام افتاده و پیامدهای سوء این فضا گریبانگیر آنها شده باشد.

خشونت، بلوغ زود رس، دور شدن از جمع خانواده، لطمه به ساعات درس خواندن، طلاق و غیره از جمله معایب استفاده از این فضا است چرا که برخی از کاربران دنیای مجازی فقط برای سرگرمی در گروه ها و کانال های مختلف عضو شده و از این طریق عقاید و باورهایشان سست می شود.

در این زمینه باید گفت آنچه امروز دامن گیر جامعه و خانواده اسلامی شده است عدم استفاده مناسب از فضای مجازی می باشد که اگرفرهنگ سازی و آموزش از سنین پایین در خانواده و بعد از آن مدرسه آغاز شود می توان از ظرفیت های مناسب فضای مجازی بهره برد.

از طرفی نیز باید گفت مدت زمانی است که مهمترین دغدغه رهبر انقلاب در عرصه جنگ نرم می باشد چرا که ایشان بارها در سخنرانی های مختلف به مسئولان و جوانان دارای ذوق و هنر سفارش می کنند «امروز باید در جنگ نرم دشمن که همین فضای مجازی است به طور ویژه با ایمان و تقوا ورود پیدا کرد».
از این رو ما جوانان ایرانی نیز باید همانطور که در هشت سال دفاع مقدس در برابر همه دنیا ایستادگی کردیم تا به پیروزی رسیدیم امروز هم در جنگ نرم دشمن و درعرصه فضای مجازی با اتکا بر ایمان، تقوا و اصول اسلامی بتوانیم از فرهنگ غنی خود دفاع کنیم و نگذاریم عقیده، فکر و ایمان ما را دشمن به تاراج ببرد.

لذا باید تاکید کرد امروز جنگ نرم به عناصر و سربازان میدانی نیاز دارد که از جنس مخاطبان جامعه هدف باشند. این عناصر، باید برای خود هویتی خاص قایل باشند تا بتوانند هدایت روند درگیری را برعهده گیرند و در شرایط کنونی، امکان دسترسی به فضای مجازی به دلیل در اختیار گذاشتن لحظه ای حجم وسیعی از اخبار، اطلاعات و تسهیل ارتباط، چنین هویت کاذبی را به راحتی در میان بخشی از صحنه گردانان حوادث ایجاد می کند.

نبود بسیاری قیود و محدودیت ها که برای سایر اقسام رسانه ای وجود دارد، در محیط مجازی، گستره فعالیت در این فضا را برای اهداف و انگیزه های امنیتی و سیاسی در جنگ نرم افزایش می دهد. مجموعه این شرایط است که امروزه، هوس بهره گیری از این فضا را برای غلبه بر دیگر ملت ها، در میان مراکز قدرت جهانی ایجاد می کند.

در برخی مواقع، این شبکه ها به عنوان سربازان جدید جنگ نرم دول غربی، فعالیت های خود را به فضای واقعی جامعه نیز سرایت داده و هماهنگی و سازماندهی بسیاری از تجمع های سیاسی و اعتراضی را بر عهده می گیرند که می طلبد در این راستا با بصیرت و آگاهی کامل گام برداشت تا در دام آسیب هایی که از این دهکده جهانی وجود دارد جلوگیری کرد.