یکی از شهروندان: قصد دارم با فردی ازدواج کنم که از نظر ظاهری از من درشت تر و قد بلندتر است. والدینم با این موضوع مخالف هستند و می گویند از لحاظ ظاهری متناسب نیستید، آیا تناسب ظاهری در ازدواج موثر است؟
«غلام نبی اکاتی» مشاور و روانشناس: در بحث ازدواج علاوه بر مشخصه های اخلاقی و رفتاری و همچنین مسائل اقتصادی و شخصیتی باید ویژگی های ظاهری طرف مقابل را هم در نظر گرفت. اغلب افراد دوست دارند که همسر آینده شان از لحاظ ظاهری متناسب باشد. البته این تشخیص بسته به سلیقه خودتان است که چه تیپ و ظاهری را برای همسرتان می پسندید. اما یکی از این مشخصه های ظاهری افراد در ازدواج قد و جثه است.
به طور معمول ازدواج بین دختر و پسری که دختر خانم از قد بلندتری برخوردار است متداول نیست چرا که اصولاً دختران دوست دارند که پسرانی با قد بلندتر و هیکل بزرگ تر نسبت به خودشان را انتخاب کنند و همچنین پسران اصلاً تمایلی به ازدواج با دخترانی با قد و جثه بزرگ تر نسبت به خودشان ندارند. طبق تحقیقات به عمل آمده روی انتخاب های افراد برای اولویت ازدواج شان، مردان انعطاف بیشتری نسبت به زنان دارند به این معنی که مردان حاضرند با دختران قدبلندتر کنار بیایند اما اغلب دختران جوان این گونه عمل نمی کنند. جالب است بدانید براساس همین تحقیقات زمانی که سن دختران بالا می رود، آنان انعطاف بیشتری نسبت به گزینه خود نشان می دهند.
اگر مسائل ظاهری را که اهمیت بسیاری نیز دارد و دختر و پسر از لحاظ قد و جثه باید کاملاً به هم نزدیک باشند، کنار بگذاریم، قد بلندتر و جثه بزرگ تر خانم می تواند مشکلات جدی را از لحاظ مسائل زناشویی پدید بیاورد.اما در کل این انتخاب سلیقه ای است و تا حد بسیاری به خود فرد برمی گردد. این خود فرد است که باید انتخاب کند و تا انتها پای آن بایستد. بنابراین برای جلوگیری از هر مشکلی می توان با دقت انتخاب کرد و همچنین در انتخاب خود با افراد آگاه مشورت کنید تا بتوانید زندگی خوبی را رقم بزنید.