دعوا، تنش، سر و  صدا در هر خانه و کاشانه ای در بین زوج ها رخ می دهد چرا که دو انسان از دو فرهنگ مختلف با هم در زیر یک سقف زندگی می کنند از همین رو در زمان های قدیم بزرگان معتقد بودند که دعوا نمک زندگی است و اگر خدایی نخواسته در خانواده مشکلی پیش می آمد بزرگترها با وساطت و پادرمیانی آنرا رفع و رجوب می کردند.

اما این روزها زندگی مشترک نه تنها حال و هوای قدیم را نداشته بلکه دعوا نمک زندگی که هیچ عاملی برای جدایی و کینه بین زوج ها شده که در این میان باید گفت نه تنها بزرگترها پادرمیانی برای رفع آن نکرده بلکه کاسه ای داغتر از آش شده و در بازار داغ تنش ها هر کدام به نفع فرزند خود یار کشی کرده گویا واژه جدایی و طلاق هم مانند گذشته انگی برای خانواده ها به شمار نمی رود و این جای بسی تامل و البته تاسف است.

براستی که جر و بحث در زندگی زناشویی اجتناب ناپذیر است چرا که ساختار ژنتیکی و فرهنگ خانواده ها با یکدیگر متفاوت می باشد لذا خیلی طبیعی است که تقابل این تفاوت ها در زندگی دونفره می تواند منجر به اختلاف نظر شود. اختلاف نظر به این معنا است که دونفر کپی یکدیگر نیستند بلکه در عین حال که همدیگر را دوست دارند، ممکن است با هم متفاوت فکر یا رفتار کنند.  

در این نوشته نکاتی بیان شده است که اگر زوج ها به هنگام جروبحث آنرا رعایت کنند خالی از لطف نخواهد بود و کمتر در زندگی با مشکلات مواجه خواهند شد.

اولین نکته آن است که زن و مرد در دعوا نباید به یکدیگر توهین کنند، جرو بحث و مناظره یعنی شنیدن نظرات طرف مقابل، اظهار عقیده ی شخصی، مقایسه کردن دو نظر و تلاش برای نزدیک کردن ایده ها به هم .این کار نیازی به توهین ، افترا زدن، ناسزا گفتن به طرف مقابل یا خانواده اش ندارد. بنابراین این مساله را به عنوان خط قرمز خودتان به یاد داشته باشید : به محض اینکه اولین کلمه ی توهین آمیز یا تحقیر آمیز را درمورد همسرتان یا خانواده اش به کار بردید، در واقع اولین تیشه را به ریشه ی زندگی تان زده اید . این نوع کلمات تاثیر عمیقی دارند و به سادگی با عذرخواهی و آشتی و خریدن گل و هدیه و ... پاک نمی شوند.

به گذشته برنگردید، در میان جروبحث به هیچ وجه به گذشته برنگردید و مسائل گذشته را پیش نکشید تا از بحث خود بهترین نتیجه را بگیرید و مشکل کنونی را حل کنید . بحث را در اینجا و اکنون ِ رابطه پیش ببرید.

زود قضاوت نکنید، دعواهایی که به دلیل سوءتفاهم است، معمولا به خاطر عجول بودن افراد و زود قضاوت کردن آنها رخ می ‌دهد؛ به طوری که بعد از یک اتفاق یا یک گفتگو، فرد منظور همسرش را اشتباه می ‌فهمد و پیش خود قضاوت نادرستی انجام می ‌دهد و این مساله باعث دعوا بین آنها می شود.