این روزها دیگر دشمنان از حربه جنگ رو در رو با سلاح های گرم وسرد وارد میدان مبارزه نمی شوند تا آتش خشم و کینه خود را بدین ترتیب خنثی کنند، آنها امروز به واسطه جنگ نرم؛ یعنی جنگ به وسیلة ابزارهای فرهنگی، به وسیله نفوذ، به وسیلة دروغ، به وسیله شایعه پراکنی با ابزارهای پیشرفته ای که وجود دارد، وارد مبارزه شده اند.

امروز هنگامی که صحبت از اینترنت و فضای مجازی می شود خواه ناخواه ذهن همه افراد به سمت امنیت موجود در این فضا و تهدیدهایی که هویت افراد را خدشه دار می کند، هدایت می شود. اینکه در این فضاها تا چه حد به حریم خصوصی افراد اهمیت داده می شود بیشترین اولویت را برای آنان دارد.

با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به زندگی بشر امروزه همه می دانند که اطلاعات شخصی در این فضا شاید از دید عده ای از کاربران قابل رویت نباشد اما صاحبان شبکه های مختلف و هکرها به راحتی می توانند اطلاعات را در دسترس خود داشته باشند و ارتباطات افراد را در این میان رصد و پیگیری کنند.

بی شک دسترسی به اطلاعات کاربران فضای مجازی نیز همچون مکالمات تلفنی راه چندان دشواری برای دولتها و هکرها نبوده لذا از این جهت است که گفته می شود امنیت کاربران در فضای مجازی به راحتی برای عده ای قابل رویت است و افراد در انتقال اطلاعات و نحوه ارتباط گیری ها با یکدیگر سنجیده عمل کنند زیرا تقریبا به هیچ عنوان نمی توان امنیت صد در صدی در فضای مجازی را تائید کرد.

امنیت در فضای مجازی مختص کامپوتر نیست و این روزها در تمام تلفن های همراه هایی که مجهز به سیستم آندروید و... هستند این معضل وجود دارد و شاهد هستیم که اکثر مراجعه کنندگان به دادگاه ها از این امر شکایت دارند که عکس ها یا اطلاعات شخصی آنها در گروه ها انتشار پیدا کرده و زندگی آنان را به ورطه نابودی کشانده و دردناک تر از آن از بین رفتن آبروی افراد است که این روزها اسباب سرگرمی عده ای سود جو و بیکار شده که اغلب برای شوخی با یکدیگر منجر به بروز چنین آسیبهایی برای دیگران می شوند.

امروز در اکثر محافل و مکان ها حتی در اماکن عمومی از جمله پارک ها، دانشگاه ها و ادارات و... وای‌فای عمومی رایگان در اختیار همگان قرار دارد و به این معضل دامن زده است.

در این زمینه به تمامی کاربرانی که از امکانات و خدمات موجود در فضای مجازی استفاده می کنند توصیه می شود که برای حفظ امنیت خود در اینگونه فضاها حتماپسورد های خود را مطمئن و ایمن کنند، سؤال های امنیتی را عمداً اشتباه پاسخ دهند، استفاده مداوم از  HTTPSکه یک پروتکل امن است و در بیشتر سایت های معتبری مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و به کار می رود. این پورتکل یک فایده امنیتی مهم دارد و آن این است که تمامی ارتباطات شما را با سرور رمزگذاری می کند و به این ترتیب اگر هکری به شبکه وای‌فای خانگی شما نفوذ کرد به هیچ عنوان نمی تواند اطلاعات رد و بدل شده شما را بخواند.

همچنین لازم است هشدار های ورود به هرگونه برنامه ای را فعال کنید و از آدرس های ایمیل محرمانه نیز استفاده کنید و همیشه پسورد های خود را مدیریت کنید تا بتوانید تا حدودی امنیت خود را در این فضا تامین کنید.