لوران فابیوس، این را بدان که مردم ایران هیچگاه خاطره تلخ رنج های بیماران خونی کشورشان را فراموش نخواهند کرد.


 


ملت ایران هنوز تجربه تلخ دهه 60 را فراموش نکرده اند. تجربه ای که از ارسال خون های آلوده از فرانسه به ایران قریب به 1000 نفر را به بیماری ایدز مبتلا کرد. ملت ایران خاطره خوشی از این جنایت کار بزرگ« لوران فابیوس» ندارند چرا که هنوز ضجه های کودک شش ساله ایرانی که اولین قربانی سوغات فرانسوی ها بود در گوش مردم این کشور طنین انداز است.
سودی که از ورود این فرآورده خونی به جیب دلالان فرانسوی ریخته شد، منجر به آلوده شدن خون بسیاری از افراد شدکه در قبال این جنایت هیچگاه به خاطرش حتی یک دادگاه و محکمه فرمایشی هم برگزار نشد تا حداقل تسلی دل 1000 بیماری باشد که از طریق این خون‌های آلوده، به ایدز مبتلا شده‌اند.

 

شنیده شدن خبر سفر «لوران فابیوس» به ایران رنج های مردم را دو چندان کرد وهمه را در شوک فرو برد. چرا که امروز پس از گذشت سالها از آن حادثه هنوز که هنوز است مردم از این بیماری درد و رنج می کشند و ما باید بدانیم با چه کسی روبرو هستیم و نباید برای این خون آشام فرشی قرمز پهن کنیم آنهم برای افرادی که باز هم به دنبال سودآوری، سرمایه گذاری و درصدد بالا بردن منافع خود هستند و می خواهند اینبار به بهانه توافق با ایران در مذاکرات هسته ای از این غافله عقب نمانند.
در این میان دولتمردان ما باید راهکاری بیندیشند که اقتصاد کشورمان به دست آنها نیفتد چرا که آنها به دنبال سودآوری و واردات به کشور ما هستند و ما باید بر سرمایه داخلی خود تکیه کنیم و این حضور آنها در بحث اقتصادی باید در جهت رونق تولید و صادرات کشورمان باشد.

پرونده فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسوی

 


فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای 1985 اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفا کرد.
اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری فابیوس خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فراورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و … صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروس HIV و بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند. نتیجه این فاجعه چیزی نبود جز آلوده شدن بسیاری از هموطنان ایرانی به ویروس ایدز!
در پایان باید گفت شاید برای شخصیتی همچون فابیوس، امکان تغییر و نابودی هر ارزش انسانی به پای منافع مادی وجود داشته باشد، اما او و هیئت فرانسوی حاضر در تهران باید بدانند که یک لحظه از خاطره تلخ دردهای بیماران هموفیلی که دوای فرانسوی به درد جدید آنها تبدیل شد، با هیچ وعده ای از یاد ملت ایران نخواهد رفت.
اما اکنون باید دید در این میان مسئولین کشورمان چه برخوردی با این سیاست مداری که در ازای به خطر انداختن جان مردم حتی حاضر به عذرخواهی از مردم ایران نشد چه خواهند کرد؟ اگر قرار است با این کشورها در ارتباط باشیم باید متناسب با عملکرد گذشته آنان تصمیم گرفته شود زیرا آنها با کارشکنی و بد عهدی در طی مذاکرات نشان دادند هنوز هم اهداف پلیدی در سر می پرورانند.