به گزارش زاهدان بلاگ به نقل از زاهدانه،  قیام 15خرداد، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) می‌باشد. در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بی‌آلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند.

هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه درآمد.
همین صحنه در تهران و چند شهر دیگر به وجود آمد تظاهرات مردم رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد.
در این روز حدود 15 هزار نفر مسلمان انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و بدین ترتیب تاریخ ایران اسلامی در روز 15 خرداد ورق خورد و فصل جدیدی در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه در خصوص قیام 15 خرداد اظهار داشت: این قیام زمانی به وقوع پیوست که نصایح و دلسوزی های حضرت امام خمینی (ره) و علمای بلاد در حکومت زمان نظام شاهنشاهی تاثیرگذار نبود.
حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی افزود: در آن حیطه از زمان مسیر نظام و حکومتی که برکشور مسلط بود، مسیر نابودی عزت و شکوه ملت ایران را در پیش داشت. به طوری که رژیم پهلوی بعد از کودتای 28 مرداد حیات خود را مرهوم آمریکا و انگلیس می دید و کمترین تدبیری برای کشور توسط خود حکومت صورت نمی گرفت و دستورات غربی ها بعنوان نظام مدیریتی عالی کشور اجرا می شد.
وی گفت: این دستورات تا جایی ادامه داشت که رژیم پهلوی تاریخ چندین هزار ساله ملت ایران، شکوه و عظمت اسلامی ایران را نادیده گرفت و حاضر به پذیرش قرارداد ننگین کاپتولاسیون شد که در این قرارداد حیثیت ملت توسط آمریکایی ها پایمال می شد.
حجت الاسلام دانشی بیان کرد: امام خمینی (ره) وقتی دیدند که نصیحت ها، تذکرات و راهنمایی ها نتیجه چندانی برای رژیم پهلوی ندارد، قیام تاریخی خود را که آغازی بر قیام 15 خرداد بود ایراد کردند.
وی اظهار کرد: در این برهه از زمان مرم ایران که به نهاد مقدس روحانیت اعتقاد داشتن، مرجعیت دینی را در طول تاریخ کشور تجربه کرده بودند و در حافظه تاریخی شان رویدادهای عزت آفرینی مثل پیروزی علیه قرارداد تنباکو،فتوا و رهبری های میرزای شیرازی، رهبری های سید ابوالحسن اصفهانی و رهبری های سایر مراجع در ادوار مختلف را که حافظان عزت عظمت وشکوه کشور بودند، را تجربه کرده بودند به یاد داشتند؛ به ندای رهبر انقلاب توجه کردند و حضور حماسی را در شهرهای بزرگ آن روز قم، تهران ورامین و... اتفاق افتاد وآغاز با صلابتی بر انقلاب اسلامی ایران پدید آوردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: جریان 15 خرداد هر چند ظاهرا با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همگان آشکار کرد و نقطه آغازی برای توفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف 15 سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت‌ها و نیروی نظامی می‌دانست مانند تار عنکبوت از هم گسست.